Tips och fakta - när olyckan är framme

Uppdaterat: 23 juni 2020

Under sommaren är många människor i rörelse. Vi är mer i skärgården och med det kan risken för olycksfall öka

Tips att tänka på för att vara beredd vid ev. allvarlig olycka eller akut sjukdomstillstånd:

• Ladda ner 112 appen i din mobil, då kan du larma genom 112 appen vid olycka och larmoperatören på SOS ser tydligt var du befinner dig.

• Se till att du vet din gatuadress ute på din ö-bostad, så du kan uppge den vid 112 larm, då kan larmoperatören också lokaliserar var ifrån du ringer

• Eller använd GPS adressen i telefonen.

• Viktigt att var tydlig mot SOS om larmets allvarlighet och att larmet kommer från en ö utan vägförbindelse.

Du som är över 18 år och kan Hjärt-lungräddning kan vara till hjälp för en medmänniska, genom att ladda ner appen sms-livräddare. Genom den larmas du av SOS Alarm om du befinner dig i närheten av en person som drabbats av hjärtstopp.

Bra att veta vad som sker när  vi larmar 112:

• Larmoperatören på SOS lokaliserar den som larmar

• Vid larm i skärgården kontaktar larmoperatören Sjöfartsverkets sjö och flygräddningscentral- JRCC, som koordinerar insatser vid sjö och flyg räddning. Det är alltså de som avgör vilken transport som larmas ut.

• Vilken transport som kommer baseras på larmets prioritet och vilken transport som finns tillgänglig. Vanligast är att Sjöräddningen bistår men även andra kan komma beroende på tillgänglighet som t.ex. lotsbåt, kommunens räddningsbåt och Kustbevakningen.

• Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar som tidigare fanns i Kallinge är nu baserade i Kristianstad och bistår i första hand sjöfarten.

• Vi får räkna med förlängda räddningstider jämfört med på fastlandet. Detta kan betyda att det är snabbare att transportera med hjälp av privat båt till Matvik när det är möjligt. I så fall måste vi vara mycket tydliga med detta mot SOS och att vi också kräver väntande ambulans i Matvik.

Lena Karlsson sjuksköterska och sekreterare i HSF.

111 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Dags att anmäla intresse för sommaren navigationskurser.

Förarintyg Hällaryds skärgårdsförening planerar att även denna sommar genomföra utbildning i sjöliv för medlemmarna med ungefär samma upplägg som föregående år. Vi tänker oss två veckoslutskurser unde

Det gäller vår säkerhet

Kommentarer från Hällaryds Skärgårdsförening på Handlingsprogram 2022 för Räddningstjänsten Västra Blekinge. Bra att situation i skärgården uppmärksammas. Aktiviteterna i skärgården ökar med satsninga

Strategidokument

HSF styrelse har jobbat fram ett Visions och Strategidokument som ett förslag till årsmötet att besluta om. Klicka här för att läsa. HSF Styrelse.