Kurser 2021

KURSUTBUD OCH INTRESSEANMÄLAN SOMMAREN 2020

Förarintyg

Hällaryds skärgårdsförening planerar att även denna sommar genomföra utbildning i sjöliv för medlemmarna med ungefär samma upplägg som föregående år. Vi tänker oss två veckoslutskurser under juli månad där den ena kursen avser förarintyg för fritidsbåt medan den andra kursen avser kustskepparintyg.

Skärgårdsföreningen följer noga händelseutvecklingen vad gäller covid-19 och tar ansvar för att förhindra smittspridningen. En förutsättning för kurserna är därför att myndigheternas föreskrifter och allmänna råd kan följas. Antalet kursdeltagare kommer därför att reduceras och anpassas till kurslokalens yta. Ingen deltagare får ha sjukdomssymtom, inte ens lättare symtom som hosta eller snuva. Det är också vår förhoppning att flertalet är vaccinerade när vi kommer till juli månad.

Så anmäler du dig

Du som är intresserad av att ta förarintyg eller kustskepparexamen i sommar anmäl dig snarast till Bengt Olsson, tel.  +46 (0) 70 317 59 21 eller mail bengt@kalvo.se  senast den 1 juni.  Tänk på att antalet deltagare i kurserna är reducerat. Först till kvarn gäller.

Kurserna genomförs tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan i Karlshamn.

Förarintyg

Förarintyget ger grundläggande förståelse för att framföra fritidsbåt inomskärs och är ett bevis på att du har kunskaper inom sjösäkerhet, navigation och sjövett. Förarintyget är som regel ett krav för att få hyra båt. Flera försäkringsbolag lämnar rabatt på båtförsäkringens premie till den som har förarintyget.

Kursen omfattar 24 lektionstimmar fördelade på fyra sammankomster där teori varvas med praktiska övningar. Vi börjar lö den 3 juli och fortsätter sö 4 juli samt lö 10 juli och sö 11 juli. Kursen är intensiv och det är viktigt att du kan göra övningsuppgifter mellan kurstillfällena. Efter avslutat utbildning anordnas prov för förarintyget. Kursen kommer att hållas i Hallö skola i skärgården.

Skärgårdsföreningens medlemmar har företräde till utbildningen och föreningen subventionerar medlemmarnas kursavgift. I mån av plats är även icke medlemmar välkomna att delta till fullt pris.

Kustskepparexamen

Att ta kustskepparen är den självklara fortsättningen för den som tagit förarintyget och vill ut på de vida haven. Har du t.ex. en båt som är 4 x 12 meter eller större är kustskepparexamen dessutom ett krav.

Kursen ger dig all den kunskap som du behöver för att göra en längre färd, kanske till Bornholm, Gotland eller Stockholms vackra skärgård. Du lär dig bl.a. om navigering utomskärs och till havs, mörkernavigering och säkerhet ombord. I kursen blandas teori med övningar och sjökortsarbete.

Kursen omfattar 28 lektionstimmar. Vi börjar lö 17 juli och fortsätter sö 18 juli samt lö 24 juli och sö 25 juli. Även denna kurs är i Hallö skola. Kursen är intensiv och det är viktigt att du kan göra övningsuppgifter hemma mellan kurstillfällena.

För att få avlägga prov för kustskepparintyget krävs förarintyg liksom dokumenterad båtpraktik.

Förkunskaper

Förarintyget är ett krav för att ta Kustskepparintyget. Båtpraktik är obligatoriskt för kustskepparintyget.

Ledare                                                                                                 Kurserna för Förarintyg samt Kustskepparexamen leds av Christer Drangel, auktoriserad av Nämnden för båtlivsutbildning, NFB. Christer är också skeppare på Anemon.

sjokort.jpg

Tack Vi kontaktar dig inom kort