Kurser 2023

Kurser för ett säkrare och roligare sjöliv

Förarintyg

Hällaryds skärgårdsförening planerar att även denna sommar genomföra utbildning i sjöliv för medlemmarna med ungefär samma upplägg som föregående år. Vi tänker oss två veckoslutskurser under juli månad där den ena kursen avser förarintyg för fritidsbåt medan den andra kursen avser kustskepparintyg.

Så anmäler du dig

Du som är intresserad av att ta förarintyg eller kustskepparexamen i sommar anmäl dig snarast till Bodil Frigren Ericsson senast den 15 juni.

Inkludera följande information:

• Namn

• Telefon nr

• Adress

• Ö (eller fastland)

• Vilken kurs.

maila till:

bodil.ericsson@telia.com

Tel 0707457545

Tänk på att antalet deltagare i kurserna är reducerat. Först till kvarn gäller.

Kurserna genomförs tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan i Karlshamn.

Förarintyg

Förarintyget ger grundläggande förståelse för att framföra fritidsbåt inomskärs och är ett bevis på att du har kunskaper inom sjösäkerhet, navigation och sjövett. Förarintyget är som regel ett krav för att få hyra båt. Flera försäkringsbolag lämnar rabatt på båtförsäkringens premie till den som har förarintyget.

Kursen omfattar 24 lektionstimmar fördelade på fyra sammankomster där teori varvas med praktiska övningar.

Vi börjar lördagen den 1 juli och fortsätter sö 2 juli samt lö 8 juli och sö 9 juli.

Kursen är intensiv och det är viktigt att du kan göra övningsuppgifter mellan kurstillfällena. Efter avslutat utbildning anordnas prov för förarintyget. Kursen kommer att hållas i Hallö skola i skärgården.

Skärgårdsföreningens medlemmar har företräde till utbildningen och föreningen subventionerar medlemmarnas kursavgift. I mån av plats är även icke medlemmar välkomna att delta till fullt pris.

Kustskepparexamen

Att ta kustskepparen är den självklara fortsättningen för den som tagit förarintyget och vill ut på de vida haven. Har du t.ex. en båt som är 4 x 12 meter eller större är kustskepparexamen dessutom ett krav.

Kursen ger dig all den kunskap som du behöver för att göra en längre färd, kanske till Bornholm, Gotland eller Stockholms vackra skärgård. Du lär dig bl.a. om navigering utomskärs och till havs, mörkernavigering och säkerhet ombord. I kursen blandas teori med övningar och sjökortsarbete.

Kursen omfattar 28 lektionstimmar.

Vi börjar lö 22 juli och fortsätter sö 23 juli samt lö 29 juli och sö 30 juli. Även denna kurs är i Hallö skola. Kursen är intensiv och det är viktigt att du kan göra övningsuppgifter hemma mellan kurstillfällena.

För att få avlägga prov för kustskepparintyget krävs förarintyg liksom dokumenterad båtpraktik.

Förkunskaper

Förarintyget är ett krav för att ta Kustskepparintyget. Båtpraktik är obligatoriskt för kustskepparintyget.

Ingen utbildning för vattenskoter

Från och med 1 maj 2022 gäller krav om förarbevis för att framföra vattenskoter. För att kunna utbilda sig och få köra vattenskoter krävs det även att man har fyllt 15 år.

Det första du behöver göra är att genomgå en utbildning hos en av Transportstyrelsens godkända utbildningsanordnare som du hittar här.

Föreningen kommer inte att hålla någon utbildning för vattenskoter detta år.

sjokort.jpg