Kurser 2020

KURSUTBUD OCH INTRESSEANMÄLAN SOMMAREN 2020

Förarintyg

Hällaryds SkärgårdsFörening erbjuder, tillsammans med

Studieförbundet Vuxenskolan, utbildning till förarintyg för fritidsbåt. Det blir en kurs under juli månad 2020 till vilka föreningens medlemmar har företräde. Skärgårdsföreningen sponsrar medlemmars utbildning. I mån av plats är även icke medlemmar välkomna att delta till fullt pris.

Förarintyget ger en grundläggande förståelse för framförande av fritidsbåt inomskärs och är ett bevis på att du har kunskaper inom sjösäkerhet, navigation och sjövett

Förarintyget är som regel ett krav för att hyra båt. Flera försäkringsbolag lämnar rabatt på båtförsäkringens premie till den som har båtförarintyg.

Upplägg

Kursen består av 24 lektionstimmar fördelade på fyra sammankomster där teori varvas med praktiska övningar. Vi börjar lö 4 juli fortsätter sö 5 juli samt lö, 11 och sö 12 juli. Det är viktigt att du kan göra övningsuppgifter mellan kurstillfällena. Efter avslutad utbildning anordnas prov för Förarintyg. Kursen kommer att hållas på Hallö skola på Hallö i skärgården.

Kustskepparexamen

Att ta kustskepparen är den självklara fortsättningen för dig som tagit Förarintyget och vill ut på de vida haven! Har du exempelvis en båt som är minst 4 x 12 meter är kustskepparintyget dessutom ett krav.

Kursen ger dig all den kunskap du behöver för att göra en längre färd, kanske till Bornholm, Gotland eller Stockholms vackra skärgård. Du lär dig bland annat om navigering utomskärs och till havs, mörkernavigering och säkerhet ombord. I kursen blandas teori med övningar och sjökortsarbete. Upplägg

Kursen omfattar 28 lektionstimmar, Vi börjar lö 18 juli fortsätter sö 19 juli samt lö, 25 och sö 26 juli. Även denna kurs ges på Hallö skola. Det är viktigt att du kan göra övningsuppgifter hemma mellan kurstillfällena. Eventuell ledighet under kursen görs upp vid kursens början.

Förkunskaper

Förarintyget är ett krav. Båtpraktik är obligatoriskt för kustskepparintyget.

Ledare                                                                                                 Kurserna för Förarintyg samt Kustskepparexamen leds av Christer Drangel, auktoriserad av Nämnden för båtlivsutbildning, NFB. Christer är också skeppare på Anemon.